Obsahovým rámcem projektu je rozvoj informační gramotnosti žáků ZŠ, středoškoláků a vzdělavatelů.
„Co nebylo
v učebnici – spolupráce knihoven a škol ve vzdělávání žáků 21. století“
Registrační číslo
projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008278
Žadatel: Centrum rozvojových aktivit Unie zaměstnavatelských svazů ČR,z.s.
Partner s finančním plněním: Dětské centrum Jihočeského kraje, o.p.s. Strakonice
Partneři bez finančního
plnění: Svaz knihovníků a informačních pracovníků
Gymnázium P. Křížkovského s uměleckou
profilací, s.r.o. Brno
Střední škola obchodní a služeb SČMSD
Polička, s.r.o.
Doba realizace: 1. 5. 2018 – 30. 4. 2021
Informace o projektu
Anotace projektu:
Projekt reaguje na
aktuální potřebu participace formálních a neformálních vzdělávacích institucí v
podpoře kompetenčního vzdělávání a celoživotního učení. Obsahovým rámcem
projektu je rozvoj informační gramotnosti žáků ZŠ, středoškoláků a
vzdělavatelů, neboť zvládat mnohostrannou interakci s informacemi je nezbytnou
podmínkou života každého jedince ve znalostní společnosti. Institucemi
participujícími na edukačních programech informačního vzdělávání jsou školy a
veřejné knihovny.
Organizace zapojené do projektu:
Knihovna |
Spolupracující škola |
Městská knihovna Polička | Masarykova základní škola Polička |
Střední škola obchodní a služeb Polička SČMSD | |
Knihovna Jana Drdy Příbram | Základní škola pod Svatou Horou |
Gymnázium Příbram | |
ZŠ Bratří Čapků | |
Městská knihovna Kutná Hora | Základní škola Žižkov |
Základní škola T.G. Masaryka | |
Městská knihovna Sedlčany | 2. základní škola - škola Propojení |
Střední odborné učiliště Sedlčany | |
Městská knihovna ve Svitavách | Gymnázium Svitavy |
Střední zdravotnická škola Svitavy | |
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola ekonomická | |
Knihovna města Olomouce | Masarykova základní a mateřská škola Velká Bystřice |
Masarykova veřejná knihovna Vsetín | Základní škola Vsetín |
Městská knihovna v Plasích | ZŠ Plasy |
Střední průmyslová škola sdělovací techniky Panská | |
Městská knihovna v Praze, Mariánské nám. | Střední průmyslová škola sdělovací techniky Panská |
Gymnázium Přípotoční | |
Knihovna města Ostravy | ZŠ a MŠ Dělnická, Karviná |
Knihovna Jiřího Mahena Brno - pobočka Bohunice | Základní škola Brno, Arménská |
Knihovna Jiřího Mahena Brno | Gymnázium P. Křížkovského s uměleckou profilací, s.r.o. |
Městská knihovna Mikulov | Základní škola Mikulov, Hraničářů |
Cíle projektu:
Projekt v základních
intencích grantové výzvy cílí na rozvíjení klíčových kompetencí souvisejících
se vzdělávacími potřebami jedince žijícího v informační společnosti. Jsou
realizovány aktivity na platformě participace na úrovni lokální či komunitní,
konkrétně pedagogů (formální vzdělávání) a učících knihovníků (neformální
vzdělávání), pro cílové skupiny žáků základních a středních škol. V první fázi
projektu je cílem rozvíjet prostřednictvím programů celoživotního vzdělávání v
centrech kolegiální podpory takové kompetence pedagogů a učících knihovníků,
aby byli schopni vzájemným propojováním principů formálního a neformálního
vzdělávání pracovat s cílovou skupinou žáků základních a středních
škol. Na úrovni propojování formálního a neformálního vzdělávání je
tedy cílem projektu kvalitativní posun ve spolupráci pedagogů a učících
knihovníků směrem k partnerské vzdělávací strategii v místních komunitách.
Současně je cílem projektu v tomto kontextu posílení pozice veřejné knihovny
jako poskytovatele neformální vzdělávací nabídky. V další fázi předkládaného
projektového záměru je jako cíl definována funkční participace pedagogů a
učících knihovníků v edukačních jednotkách, skupinách a expertních týmech
(spolu se studenty VŠ), které připravují, realizují, ověřují a evaluují
vzdělávací programy určené pro žáky základních a středních škol. Ve vzdělávacím
obsahu programů mají stěžejní roli tři zastřešující tematické oblasti, které
reflektují komplexní rozvíjení informační gramotnosti žáků současně
s posilováním jejich kompetencí jak formálních, tak neformálních včetně
soft skills. Na úrovni vzdělávacího obsahu aktivit pro vzdělavatele, ale
především pro žáky je tedy projekt zacílen na posílení schopnosti žáků
interagovat s informacemi v běžných životních situacích a získat dostatečnou
informační gramotnost pro uplatnění na trhu práce a pro motivaci k
celoživotnímu učení s ohledem na individuální vzdělávací potřeby každého
jedince.
Aktivity projektu:
KA 01 Řízení projektu
Cílem a smyslem této
aktivity je zajistit průběžné a efektivní plnění cílů projektu, finančně a
procesně koordinovat jednotlivé klíčové aktivity, zajišťovat komunikaci
s poskytovatelem dotace a celkově zabezpečovat hospodárné a efektivní
vedení projektu. Aktivita bude probíhat po celou dobu realizace projektu.
KA 02 Propojování formálního a neformálního vzdělávání – rozvoj klíčových
kompetencí
KA reflektuje změny
v přístupu k celoživotnímu učení, v němž se stírají hranice mezi
školním a mimoškolním vzděláváním. V rámci této klíčové aktivity vznikne
platforma společenství praxe pedagogů a knihovníků. Toto společenství bude na
úrovni expertních týmů, edukačních skupin a edukačních jednotek díky společné
tvorbě, realizaci, evaluaci a ověřování vzdělávacích programů zvyšovat své
znalosti a dovednosti s cílem propojit formální a neformální vzdělávací
aktivity tak, aby cíleně rozvíjely klíčové kompetence dětí a žáků dle
aktuálních tuzemských a evropských strategií a dokumentů.
V rámci této
aktivity budou probíhat jednotlivé podaktivity:
1. Podpora
rozvoje pedagogických pracovníků a pracovníků v neformálním vzdělávání
V rámci této
podaktivity se budou pedagogičtí pracovníci, pracovníci v neformálním
vzdělávání a koordinátoři expertních týmů účastnit aktivit Center kolegiální
podpory (setkání, workshopy a konference tematicky i obsahově zaměřené na
propojování formálního a neformálního vzdělávání). Tyto vzdělávací aktivity
budou designované tak, aby společenství zástupců formálního a neformálního
vzdělávání získávala vzájemným sdílením dobrých praxí a edukačními vstupy
expertízu v oblasti klíčových kompetencí, metod a didaktických přístupů
propojujících formální a neformální vzdělávání a nástrojů pro designování
vzdělávacích programů obě formy vzdělávání přirozeně a funkčně propojujících.
2. Proškolení
pracovníků potřebná k ověření programů pro děti a žáky
Tato podaktivita bude
určena osobám, které se budou podílet na ověřování nových programů a dosud
nejsou držiteli takového platného proškolení. Bude se jednat zejména o
proškolení v těchto akreditovaných programech:
- Proškolení
v BOZP,
- Program
Zdravotník zotavovacích akcí (v rozsahu 40 hod.), nebo
- Základní
norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky (v rozsahu 20
hod.).
3. Tvorba
programů pro děti a žáky se zaměřením na rozvoj klíčových kompetencí
Tato podaktivita bude
realizována na platformách společenství praxe pedagogických pracovníků,
pracovníků v neformálním vzdělávání a koordinátorů expertních týmů.
Základem pro design
vzdělávacích programů budou tři tematické moduly zahrnující komplexní práci
s informacemi s cílem rozvíjet u dětí a žáků informační (a rámcově
také mediální) gramotnost:
1) Na cestě od autora
ke čtenáři;
2) S informacemi
k lepšímu celoživotnímu učení;
3) Bádám
v knihovně a píšu svůj odborný text.
Informační gramotnost
byla jako zastřešující vzdělávací téma předkládaného projektového záměru
zvolena proto, že ideálně propojuje soubor znalostí, dovedností a postojů pro
komplexní práci jedince s informacemi s využitím kompetencí
formálního i neformálního vzdělávání.
Z každého
tematického modulu budou vycházet vzdělávací programy (VP) reflektující věkové
složení cílové skupiny tak, že ze tří tematických modulů vzejde celkem devět
vzdělávacích programů. Minimální časová dotace každého jednotlivého vzdělávacího
programu bude 16 hodin. Programy budou edukačně designovány tak, aby
v trojfázovém modelu učení E-U-R reflektovaly konstruktivistické
pedagogické paradigma s aktivizačními prvky a principy projektové výuky.
Přehled vytvářených
vzdělávacích programů:
VP č. 1 - Na cestě od
autora ke čtenáři v knihovně pro věkovou kategorii žáků
z 1. – 2. ročníku ZŠ (bude upraven pro žáky se SVP).
VP č. 2 - Na cestě od
autora ke čtenáři v knihovně pro věkovou kategorii žáků
z 3. – 5. ročníku ZŠ (bude upraven pro žáky se SVP).
VP č. 3 -
S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení pro věkovou
kategorii žáků z 3. – 5. ročníku ZŠ.
VP č. 4 -
S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení pro věkovou
kategorii žáků z 6. – 7. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8letého
gymnázia.
VP č. 5 -
S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení pro věkovou
kategorii žáků z 8. – 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8 a 6letého
gymnázia.
VP č. 6 -
S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení pro věkovou
kategorii žáků SŠ s ukončenou maturitní zkouškou (bude
upraven pro žáky se SVP).
VP č. 7 - Bádám
v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků z 6. –
7. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8letého gymnázia (bude upraven pro
žáky se SVP).
VP č. 8 - Bádám
v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků z 8. –
9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8 a 6letého gymnázia (bude upraven pro
žáky se SVP).
VP č. 9 - Bádám
v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků SŠ
s ukončenou maturitní zkouškou (bude upraven pro žáky se SVP).
Vytvořené programy budou
zpracovány i v digitální podobě. Ke každému programu bude vytvořen soubor
digitálních materiálů potřebných k realizaci vytvořeného programu. Zároveň
bude vytvořena ke každému programu metodika. Celá kompletní finální verze
jednotlivých programů bude zveřejněna na portálu RVP.cz.
4. Ověření
vytvořených programů
Vytvořené programy budou
v průběhu realizace programu ověřeny minimálně 1x, tzn., že po ukončení
tvorby programů naváže fáze ověřování, kdy každý program bude minimálně jednou
ověřován. Jednoho ověřování se zúčastní optimálně 10 - 15 dětí/žáků, ale max.
30 dětí/žáků.
5. Evaluace
V rámci realizace
projektu budou všechny realizované aktivity a podaktivity evaluovány.
Na stránkách žadatele
bude vytvořen a aktualizován informativní projektový web, na němž budou
jednotlivé výstupy včetně evaluací prezentovány.
Celá kompletní finální verze
jednotlivých programů bude také zveřejněna na portálu RVP.cz.